FANDOM

Wyspy Brytyjskie topografia

Mapa topograficzna Wysp Brytyjskich

Wyspy Brytyjskie (ang. British Isles, irl. Éire agus an Bhreatain Mhór, wal. Ynysoedd Prydain; 2) - archipelag położony na Oceanie Atlantyckim; największy archipelag Europy, oddzielony od głównej części kontynentu kanałem La Manche (jego najwęższa część - Cieśnina Kaletańska - ma tylko 32 km szerokości), otoczony od wschodu przez Morze Północne, a od północy i zachodu przez otwarty ocean. Jest to także jeden z czterech megaregionów fizycznogeograficznych Europy Zachodniej, oznaczony cyfrą 2.

Całkowita powierzchnia Wysp Brytyjskich wynosi ok. 315 tys. km2. W skład archipelagu wchodzą dwie duże wyspy: Wielka Brytania (209 300 km2 - największa europejska wyspa) i Irlandia (84 400 km2 - trzecia największa wyspa kontynentu) oraz wiele mniejszych wysp, zgrupowanych w mniejsze archipelagi (np. Wyspy Aran, Hebrydy, Orkady, Szetlandy, Wyspy Scilly) i pojedynczych (np. Anglesey, Arran, Wyspa Man i Wight).

Obszar Wysp Brytyjskich zajmowany jest przez dwa niepodległe państwa: Wielką Brytanię i Irlandię oraz terytorium zależne Wielkiej Brytanii - wyspę Man, nie stanowiącą integralnej części Zjednoczonego Królestwa.