FANDOM

Szwecja - państwo w północnej Europie, zajmujące środkową i wschodnią część Półwyspu Skandynawskiego. Graniczy od północy i zachodu z Norwegią, a od północnego wschodu z Finlandią. Od wschodu i południa Szwecja oblewana jest przez Morze Bałtyckie (na północy posiada także dostęp do dużej Zatoki Botnickiej), a od południowego zachodu przez Morze Północne. Otwarty w lipcu 2000 roku most drogowo-kolejowy pod cieśniną Sund łączy Szwecję także z Danią. Do Szwecji należy również kilkadziesiąt wysp na morzach Bałtyckim i Północnym - dwie największe z nich to Gotlandia i Olandia, położone na wschód od kontynentalnej części państwa. Stolicą i największym miastem Szwecji jest Sztokholm, a językiem urzędowym - szwedzki. Obecnie używaną walutą jest korona szwedzka. Dominującym wyznaniem wśród mieszkańców jest luteranizm.

Szwecja jest demokratyczną monarchią parlamentarną rządzoną obecnie przez Karola XVI Gustawa. Należy do Rady Europy (od 5 maja 1949), Rady Nordyckiej (od 1952), Rady Państw Morza Bałtyckiego (od 1992), Unii Europejskiej (od 1 stycznia 1995) i strefy Schengen (od 25 marca 2001).

Geografia

Szwecja to 5. największe pod względem powierzchni państwo w Europie i 55. na świecie. To także największe państwo w północnej części kontynentu i największe z państw nordyckich. Powierzchnia Szwecji wynosi 449 964 km2. Skrajne punkty Szwecji:

  • północny - 69°40'N (trójstyk z Norwegią i Finlandią niedaleko miejscowości Kummavuopio)
  • południowy - 55°20'N (miejscowość Smygehamn)
  • wschodni - 24°10'E (miasto Haparanda przy granicy z Finlandią)
  • zachodni 10°58'E (wyspy Koster)

Szwecja graniczy na lądzie kontynentalnym z dwoma państwami. Są to: Finlandia na północnym wschodzie (614 km granicy) i Norwegia na północy i zachodzie (1619 km; najdłuższa granica międzypaństwowa w Europie). Ponadto na południowym zachodzie cieśnina Sund oddziela Szwecję od duńskiej wyspy Zelandia. Połączenie drogowe z Danią zapewnia most nad Sundem o długości ok. 8 km biegnący z Malmö do Kopenhagi.

Ukształtowanie poziome

Szwecja posiada dostęp do dwóch mórz: Bałtyckiego i Północnego (cieśnina Skagerrak). Łączna długość szwedzkiej linii brzegowej wynosi 60,8 tys. km (wraz ze wszystkimi wyspami). Jest ona bardzo dobrze rozwinięta. Na większości jej długości występują setki niewielkich, niezbyt głęboko wciętych w ląd głębokich zatok, uformowanych przez działalność wód Morza Bałtyckiego, których największe zagęszczenie zaobserwować można w okolicy Sztokholmu, stolicy kraju. Przeważnie wybrzeże szwedzkie ma charakter szkierowy - jest skaliste i niezbyt wysokie. Jedynie wybrzeże najbardziej wysuniętego na południe półwyspu Skania jest wyrównane i abrazyjne.

Do Szwecji należy ponad 220 tys. wysp i wysepek rozlokowanych głównie przy wybrzeżu. Największą wyspą kraju jest Gotlandia (o powierzchni 2994 km2), leżąca na środkowym Bałtyku, która jako jedyna położona jest w stosunkowo dużej odległości od brzegu kontynentu. Mniejsze wyspy leżą już blisko brzegu Półwyspu Skandynawskiego, są to: Olandia (1347 km2), Orust (346 km2 - największa szwedzka wyspa na Morzu Północnym) i Hisingen (199 km2).

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska Flaga Austrii AustriaFlaga Belgii BelgiaFlaga Bułgarii BułgariaFlaga Chorwacji ChorwacjaFlaga Cypru CyprFlaga Czech Czechy
Flaga Danii DaniaFlaga Estonii EstoniaFlaga Finlandii FinlandiaFlaga Francji FrancjaFlaga Grecji GrecjaFlaga Hiszpanii Hiszpania
Flaga Holandii HolandiaFlaga Irlandii IrlandiaFlaga Litwy LitwaFlaga Luksemburga LuksemburgFlaga Łotwy ŁotwaFlaga Malty Malta
Flaga Niemiec NiemcyFlaga Polski PolskaFlaga Portugalii PortugaliaFlaga Rumunii RumuniaFlaga Słowacji SłowacjaFlaga Słowenii Słowenia
Flaga Szwecji SzwecjaFlaga Węgier WęgryFlaga Wielkiej Brytanii Wielka BrytaniaFlaga Włoch Włochy
Inne państwa Flaga Albanii AlbaniaFlaga Andory AndoraFlaga Armenii ArmeniaFlaga Białorusi BiałoruśFlaga Bośni i Hercegowiny Bośnia i Hercegowina
Flaga Czarnogóry CzarnogóraFlaga Gruzji GruzjaFlaga Islandii IslandiaFlaga Kazachstanu KazachstanFlaga Liechtensteinu Liechtenstein
Flaga Macedonii MacedoniaFlaga Mołdawii MołdawiaFlaga Monako MonakoFlaga Norwegii NorwegiaFlaga Rosji RosjaFlaga San Marino San Marino
Flaga Serbii SerbiaFlaga Szwajcarii SzwajcariaFlaga Ukrainy UkrainaFlaga Watykanu WatykanFlaga Wysp Owczych Wyspy Owcze