FANDOM

Półwysep Apeniński - półwysep w południowej części Europy, oblewany przez cztery akweny Morza Śródziemnego: od wschodu przez Morze Adriatyckie, od południa przez Morze Jońskie, od zachodu przez Morze Tyrreńskie, a od północnego zachodu przez Morze Liguryjskie. Jego powierzchnia wynosi ok. 150 tys. km2, co czyni go najmniejszym z dużych półwyspów Europy Południowej (większe to Bałkański i Iberyjski). Kształtem przypomina buta (kozaka). Cieśnina Korsykańska oddziela półwysep od Korsyki, Zatoka Triesteńska od półwyspu Istria, cieśnina Otranto od Półwyspu Bałkańskiego, a Cieśnina Mesyńska od Sycylii.

Geografia

Ukształtowanie powierzchni

Przez całą długość półwyspu ciągną się góry Apeniny, od których pochodzi jego nazwa. Najwyższym ich szczytem jest Corno Grande (2912 m n.p.m.). Niewielkie obszary nizinne występują na wybrzeżach, tylko na północy leży rozległa Nizina Padańska, oddzielająca półwysep od pozostałej części kontynentalnej Europy.

Stosunki wodne

Ze względu na wydłużony kształt półwyspu, przez jego obszar nie płyną rzeki o znacznej długości. Najdłuższą z nich jest Tyber (405 km), kolejnymi są Arno (241 km), Reno (212 km) i Volturno (175 km). Na Półwyspie Apenińskim występują głównie jeziora tektoniczne, wulkaniczne i lagunowe. Największe z nich to: Jezioro Trazymeńskie (128 km2), Bolsena (114,5 km2), Varano (60,5 km2) i Bracciano (57,5 km2).

Klimat

Cały Półwysep Apeniński leży w strefie klimatu podzwrotnikowego o jego śródziemnomorskiej odmianie. Klimat ten cechuje się występowaniem krótkiej i ciepłej zimy oraz długiego i gorącego lata. Średnia roczna suma opadów waha się od 500-600 mm na wschodnim wybrzeżu do 2000 mm w najwyższych partiach Apeninów.

Państwa

Na Półwyspie Apenińskim leżą trzy państwa. Prawie cały półwysep zajmują Włochy, jedynie bardzo małe jego części należą do terytoriów dwóch włoskich państw-enklaw: San Marino i Watykanu.