FANDOM

Niemcy (niem. Deutschland) - państwo w Europie, ze stolicą w Berlinie. Graniczy od wschodu z Polską, od południowego wschodu z Czechami, od południa z Austrią i Szwajcarią, od południowego zachodu z Francją, od zachodu z Luksemburgiem, Belgią i Holandią oraz z Danią od północy. Niemcy posiadają dostęp do mórz Bałtyckiego i Północnego, na których opiera się północna granica państwa. Na południu granicę wyznaczają Alpy, na wschodzie rzeki Odra i Nysa Łużycka, a na południowym zachodzie rzeka Ren.

Niemcy przynależą do takich organizacji jak Unia Europejska, NATO, ONZ, OECD, G7 i G20. Wchodzą także w skład strefy Schengen i strefy euro. Niemcy to jedno z najlepiej rozwiniętych gospodarczo państw Europy.

Niemcy to najludniejszy kraj Unii Europejskiej oraz drugi najludniejszy w Europie (po Rosji), liczący prawie 81 mln mieszkańców. Zajmują powierzchnię 357 114 km2, co czyni je szóstym największym państwem na kontynencie (po Rosji, Francji, Ukrainie, Hiszpanii i Szwecji).

Geografia

Niemcy są dużym państwem położonym w środkowo-zachodniej części Europy. Leżą pomiędzy morzami Bałtyckim i Północnym oraz Półwyspem Jutlandzkim na północy a Alpami na południu oraz między Odrą, Nysą Łużycką i Masywem Czeskim na wschodzie a Renem, Ardenami i Niziną Holenderską na zachodzie. Powierzchnia kraju wynosi 357 375 km2 (w tym powierzchnia wód śródlądowych 7798 km2). Rozciągłość z północy na południe wynosi 840, a ze wschodu na zachód 630 km. Skrajnymi punktami Niemiec są:

  • na północy: gmina List auf Sylt na wyspie Sylt w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn (55°03′N 8°24′E)
  • na południu: Haldenvanger Eck w kraju związkowym Bawaria (47°16′N 10°10′E)
  • na wschodzie: Deschka w kraju związkowym Saksonia (51°16′N 15°02′E)
  • na zachodzie: Isenbruch w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia (51°01′N 5°53′E)

Łączna długość granic lądowych wynosi 3621 km. Niemcy graniczą z dziewięcioma państwami:

  • Austria - 784 km
  • Belgia - 167 km
  • Czechy - 646 km
  • Dania - 68 km
  • Francja - 451 km
  • Holandia - 577 km
  • Luksemburg - 138 km
  • Polska - 456 km
  • Szwajcaria - 334 km

Linia brzegowa

Łączna długość niemieckiego wybrzeża wynosi 2389 km. Linia brzegowa jest dobrze rozwinięta. Wybrzeże Morza Bałtyckiego jest praktycznie płaskie z wieloma piaszczystymi plażami, urozmaicają je liczne głęboko wcięte w ląd zatoki (np. Kilońska, Meklemburska), półwyspy oraz przybrzeżne wyspy (największe to Rugia, Uznam i Fehmarn). Wybrzeże Morza Północnego też jest prawie wyrównane, częściowo zabagnione lub piaszczyste wraz z wałami wydmowymi. Wzdłuż tego wybrzeża ciągną się bagniste obszary tzw. Marschlandu - czyli gleb marszowych z nisko zalegającymi wodami podziemnymi. Wybrzeże jest urozmaicone przez głęboko wcięte w ląd estuaria rzeczne (m. in. ujścia Łaby, Wezery i Ems). Równolegle do wybrzeża ciągną się Wyspy Fryzyjskie będące fragmentami dawnych mierzei zalanych przez morze, oddzielone od Niemiec kontynentalnych płytkim Morzem Wattowym.

Rzeźba terenu

W Niemczech pod względem geomorfologicznym i geologicznym wyróżnić można trzy układające się pasmowo strefy: równinny i akumulacyjny Niż Środkowoeuropejski na północy, Średniogórze Niemieckie, czyli pas starych gór i wyżyn powstałych w orogenezie hercyńskiej oraz strefę alpejską, obejmującą młode góry fałdowe - Alpy wraz ze swoim północnym przedgórzem, Wyżyną Bawarską.

Północną część Niemiec zajmuje równinna Nizina Środkowoeuropejska, której niemiecka część nosi nazwę Niziny Niemieckiej lub Niziny Północnoniemieckiej. Wybrzeże Morza Północnego i tereny przy granicy z Holandią obfitują w obszary bagienne. W północno-wschodniej części niziny, na obszarach o rzeźbie młodoglacjalnej (pojezierza Szlezwicko-Holsztyńskie, Meklemburskie, Brandenburskie) znajdują się liczne jeziora polodowcowe, na zmianę z nimi występują moreny czołowe o wysokościach do 179 m n.p.m. (Helpter), równiny sandrowe i pradoliny (m. in. Warszawsko-Berlińska, Toruńsko-Eberswaldzka).

Zobacz też

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska Flaga Austrii AustriaFlaga Belgii BelgiaFlaga Bułgarii BułgariaFlaga Chorwacji ChorwacjaFlaga Cypru CyprFlaga Czech Czechy
Flaga Danii DaniaFlaga Estonii EstoniaFlaga Finlandii FinlandiaFlaga Francji FrancjaFlaga Grecji GrecjaFlaga Hiszpanii Hiszpania
Flaga Holandii HolandiaFlaga Irlandii IrlandiaFlaga Litwy LitwaFlaga Luksemburga LuksemburgFlaga Łotwy ŁotwaFlaga Malty Malta
Flaga Niemiec NiemcyFlaga Polski PolskaFlaga Portugalii PortugaliaFlaga Rumunii RumuniaFlaga Słowacji SłowacjaFlaga Słowenii Słowenia
Flaga Szwecji SzwecjaFlaga Węgier WęgryFlaga Wielkiej Brytanii Wielka BrytaniaFlaga Włoch Włochy
Inne państwa Flaga Albanii AlbaniaFlaga Andory AndoraFlaga Armenii ArmeniaFlaga Białorusi BiałoruśFlaga Bośni i Hercegowiny Bośnia i Hercegowina
Flaga Czarnogóry CzarnogóraFlaga Gruzji GruzjaFlaga Islandii IslandiaFlaga Kazachstanu KazachstanFlaga Liechtensteinu Liechtenstein
Flaga Macedonii MacedoniaFlaga Mołdawii MołdawiaFlaga Monako MonakoFlaga Norwegii NorwegiaFlaga Rosji RosjaFlaga San Marino San Marino
Flaga Serbii SerbiaFlaga Szwajcarii SzwajcariaFlaga Ukrainy UkrainaFlaga Watykanu WatykanFlaga Wysp Owczych Wyspy Owcze