FANDOM

Liechtenstein, Księstwo Liechtensteinu (niem. Fürstentum Liechtenstein) - niewielkie górzyste państwo położone w zachodniej Europie, nie posiadające dostępu do morza. Leży w całości w Alpach i graniczy z Austrią oraz ze Szwajcarią (większość granicy z tym państwem biegnie wzdłuż Renu). Liechtenstein jest jednym z dwóch (obok Uzbekistanu) państw podwójnie śródlądowych, czyli sąsiadujących jedynie z państwami śródlądowymi (Austria i Szwajcaria również nie mają dostępu do morza). Największym miastem a zarazem stolicą Liechtensteinu jest liczący zaledwie 5 tys. mieszkańców Vaduz. Językiem urzędowym jest niemiecki, a dokładnie jego dialekt alemański.

Według danych z 2015 roku Liechtenstein ma powierzchnię 160 km2, co plasuje go na 4. miejscu wśród najmniejszych państw Europy (po Watykanie, Monako i San Marino). Zamieszkują go 37 624 osoby, co daje mu 4. pozycję także na liście najmniej zaludnionych państw Europy (również po wyżej wymienionych państwach). Gęstość zaludnienia jest równa 216 osób/km2, co czyni Liechtenstein 9. najgęściej zaludnionym państwem europejskim (po Monako, Malcie, Watykanie, Holandii, San Marino, Belgii, Wielkiej Brytanii i Niemczech). Religią dominującą wśród mieszkańców Liechtensteinu jest rzymski katolicyzm.

Księstwo Liechtensteinu jest członkiem m. in. ONZ i Rady Europy. Ze względu na unię gospodarczą i walutową ze Szwajcarią państwo jako oficjalnej waluty używa franka szwajcarskiego oraz nie należy do Unii Europejskiej (lecz w przeciwieństwie do Szwajcarii jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego) i jest jednym z członków strefy Schengen. W 2013 roku Liechtenstein był 18. najlepiej rozwiniętym państwem świata i 4. najlepiej rozwiniętym państwem w Europie. PKB nominalny Liechtensteinu wyniósł w 2010 roku 3,5 mld USD.

Pochodzenie nazwy

Nazwa Liechtenstein pochodzi od panującego w Liechtensteinie od 1719 roku do dziś rodu książęcego Liechtensteinów. Wyraz Liechtenstein oznacza w języku niemieckim "lekki kamień" i został zapożyczony od nazwy zamku położonego w Dolnej Austrii nieopodal Wiednia. Protoplaści Liechtensteinów na tereny dzisiejszych Austrii i Liechtensteinu przybyli najprawdopodobniej z Bawarii w XI wieku.