FANDOM

Hiszpania - państwo o ustroju monarchicznym w Europie południowo-zachodniej, leżące na Półwyspie Iberyjskim. Od północy, północnego i południowego zachodu oblewa je Ocean Atlantycki, od wschodu i południowego wschodu natomiast Morze Śródziemne. Graniczy od północnego wschodu z Francją i Andorą, od zachodu z Portugalią, a od południa z Gibraltarem (brytyjskim terytorium zależnym). Do Hiszpanii należą również wyspy takie jak: Baleary, Wyspy Kanaryjskie (geograficznie leżące w Afryce) i wiele mniejszych we wschodniej części Cieśniny Gibraltarskiej. Państwo to posiada dwa tzw. terytoria suwerenne, Ceutę i Melillę, będące enklawami na terytorium Maroka. Ponadto do Hiszpanii przynależy też małe miasteczko Llívia otoczone przez terytorium Francji.

Hiszpania jest czwartym największym (po Rosji, Ukrainie i Francji) oraz szóstym najludniejszym (po Rosji, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włochach) państwem Europy. Jest członkiem m. in. Unii Europejskiej, NATO, Rady Europy i ONZ. Hiszpania zajmuje jedno z ostatnich miejsc na listach najbogatszych państw kontynentu, niemniej jednak notuje się tam dynamiczny wzrost gospodarczy, ponadto kraj ten posiada PKB na poziomie już prawie 2 mld dolarów.

Językiem urzędowym Hiszpanii jest hiszpański, jednakże w wielu regionach lokalnie jako urzędowych używa się także innych języków, m. in. kataloński, aranejski, baskijski i galicyjski. Największym miastem a zarazem stolicą kraju jest Madryt (3,3 mln mieszkańców); innym większymi miastami są: Barcelona (1,6 mln), Walencja (830 tys.), Sewilla (700 tys.) i Saragossa (685 tys.).

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska AustriaBelgiaBułgariaChorwacjaCyprCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaLitwaLuksemburgŁotwaMaltaNiemcyPolskaPortugaliaRumuniaSłowacjaSłoweniaSzwecjaWęgryWielka BrytaniaWłochy
Inne państwa AlbaniaAndoraArmeniaBiałoruśBośnia i HercegowinaCzarnogóraGruzjaIslandiaKazachstanLiechtensteinMacedoniaMołdawiaMonakoNorwegiaRosjaSan MarinoSerbiaSzwajcariaUkrainaWatykanWyspy Owcze