FANDOM

Francja - państwo położone w Europie Zachodniej, posiadające również terytoria zamorskie na innych kontynentach. W Europie graniczy od północnego wschodu z Belgią i Luksemburgiem, od wschodu z Niemcami, Szwajcarią i Włochami, od południa z Monako, a od południowego zachodu z Andorą i Hiszpanią. Jej terytoria zamorskie graniczą także z Brazylią i Surinamem (Gujana Francuska) oraz z Holandią (Saint-Martin). Pod wodami Cieśniny Kaletańskiej, najwęższej części kanału La Manche, przebiega tzw. Eurotunel, łączący Francję z Wielką Brytanią. Stolicą i największym miastem Francji jest Paryż, a językiem urzędowym - francuski.

Francja wraz ze swoimi terytoriami zależnymi zajmuje powierzchnię 675 417 km2, co czyni ją drugim największym państwem Europy pod względem powierzchni całkowitej (po Rosji, biorąc pod uwagę tylko powierzchnię części metropolitarnej na drugim miejscu jest Ukraina). Zamieszkuje ją około 66,3 mln osób (2014), przez co zajmuje 3. miejsce na liście najludniejszych państw Europy (po Rosji i Niemczech).

Jedno z państw założycielskich Unii Europejskiej, NATO i ONZ. Należy również m. in. do strefy Schengen, strefy euro, grupy G7, Unii Łacińskiej i Frankofonii. Francja to jedno z najlepiej rozwiniętych państw świata, posiadające bardzo wysokie wskaźniki jakości życia i silną armię.

Geografia

Położenie geograficzne, powierzchnia i granice

Francja jest państwem położonym w Europie Zachodniej, posiadającym ponadto 13 terytoriów zależnych na wszystkich innych kontynentach oprócz Azji: 6 z nich leży w Ameryce Północnej, 1 w Ameryce Południowej, 3 w Oceanii, 2 w Afryce oraz 1 częściowo w Afryce, a częściowo na Antarktydzie. Więcej o terytoriach zależnych Francji możesz przeczytać w osobnej sekcji tego artykułu lub w osobnym artykule. Powierzchnia metropolitarnej części Francji (części europejskiej) wynosi 551 500 km2, co daje jej 48. miejsce wśród największych państw świata i 3. wśród państw Europy (większe są Rosja i Ukraina). Uwzględniając wszystkie terytoria zależne Francji zajmuje ona powierzchnię 675 417 km2, a wtedy plasuje się na 40. miejscu na świecie oraz na drugim w Europie (po Rosji). Francuzi często określają swoją ojczyznę jako l'Hexagone (z fr. "sześciokąt"), gdyż kontynentalna Francja przypomina kształtem sześciokąt.

Łączna długość granic lądowych Francji metropolitarnej wynosi 2590 km, a Francji wraz z terytoriami zależnymi - 3840 km. Francja metropolitarna graniczy z ośmioma państwami:

  • Andorą - 57 km
  • Belgią - 620 km
  • Hiszpanią - 623 km
  • Luksemburgiem - 73 km
  • Monako - 5 km
  • Niemcami - 451 km
  • Szwajcarią - 573 km
  • Włochami - 488 km

Ponadto dwa terytoria zależne Francji również posiadają granice lądowe z innymi państwami:

  • Brazylią (Gujana Francuska) - 730 km
  • Holandią (holenderskim terytorium zależnym Sint Maarten; Saint-Martin) - 10 km
  • Surinamem (Gujana Francuska) - 510 km

Francja posiada także liczne granice morskie z wieloma państwami, ale zostaną one objaśnione w osobnych artykułach o granicach i geografii Francji.

Ukształtowanie poziome

Linia brzegowa Francji ma długość 3427 km (bez wysp jest to 2783 km) i jest na ogół dobrze rozwinięta. Od północy Francja posiada krótki dostęp do Morza Północnego, od północnego zachodu do kanału La Manche, od zachodu do otwartego Oceanu Atlantyckiego (Zatoki Biskajskiej), a od południa do Morza Śródziemnego. Wybrzeże śródziemnomorskie jest na wschodzie (w Prowansji) skaliste, na zachodzie natomiast (w Langwedocji nad Zatoką Lwią) płaskie i piaszczyste z licznymi lagunami. Jest w większości wyrównane, miejscami urozmaicone seriami niewielkich półwyspów wystających w morze na zaledwie kilka kilometrów. Na Morzu Śródziemnym leży największa wyspa Francji - Korsyka, na której występują średniej wysokości wybrzeża skaliste oraz wysokie wybrzeża klifowe. Poza tym to Francji należą również liczne mniejsze skaliste wysepki śródziemnomorskie tworzące archipelag Îles d'Hyères. Wybrzeże Zatoki Biskajskiej jest na dużym odcinku także wyrównane; w Akwitanii płaskie, piaszczyste i lagunowe, w pobliżu ujścia Loary zalewowe, a na Półwyspie Bretońskim (największym półwyspie Francji) riasowe z pobliskimi skalistymi wyspami. Wzdłuż wybrzeża zachodniego (biskajskiego) leży wiele nizinnych wysp, z których największa to Oléron o powierzchni 175 km2. Wybrzeże kanału La Manche jest już bardziej rozwinięte niż śródziemnomorskie i biskajskie, urozmaicone przez niezbyt duże półwyspy (największy z nich to Półwysep Cotentin) oraz liczne estuaria rzek (m. in. Sekwany i Sommy). Wybrzeże nad Morzem Północnym jest całkowicie wyrównane, pozbawione wysp, półwyspów i zatok, miejscami polderowe. Pływy morskie u wybrzeży Francji wynoszą odpowiednio: nad Zatoką Biskajską ok. 3-4 m, a w Normandii i północnej Bretanii dochodzą do nawet ośmiu metrów.

Zobacz też

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska Flaga Austrii AustriaFlaga Belgii BelgiaFlaga Bułgarii BułgariaFlaga Chorwacji ChorwacjaFlaga Cypru CyprFlaga Czech Czechy
Flaga Danii DaniaFlaga Estonii EstoniaFlaga Finlandii FinlandiaFlaga Francji FrancjaFlaga Grecji GrecjaFlaga Hiszpanii Hiszpania
Flaga Holandii HolandiaFlaga Irlandii IrlandiaFlaga Litwy LitwaFlaga Luksemburga LuksemburgFlaga Łotwy ŁotwaFlaga Malty Malta
Flaga Niemiec NiemcyFlaga Polski PolskaFlaga Portugalii PortugaliaFlaga Rumunii RumuniaFlaga Słowacji SłowacjaFlaga Słowenii Słowenia
Flaga Szwecji SzwecjaFlaga Węgier WęgryFlaga Wielkiej Brytanii Wielka BrytaniaFlaga Włoch Włochy
Inne państwa Flaga Albanii AlbaniaFlaga Andory AndoraFlaga Armenii ArmeniaFlaga Białorusi BiałoruśFlaga Bośni i Hercegowiny Bośnia i Hercegowina
Flaga Czarnogóry CzarnogóraFlaga Gruzji GruzjaFlaga Islandii IslandiaFlaga Kazachstanu KazachstanFlaga Liechtensteinu Liechtenstein
Flaga Macedonii MacedoniaFlaga Mołdawii MołdawiaFlaga Monako MonakoFlaga Norwegii NorwegiaFlaga Rosji RosjaFlaga San Marino San Marino
Flaga Serbii SerbiaFlaga Szwajcarii SzwajcariaFlaga Ukrainy UkrainaFlaga Watykanu WatykanFlaga Wysp Owczych Wyspy Owcze