FANDOM

Chorwacja, Republika Chorwacji (chorw. Hrvatska, Republika Hrvatska) - państwo leżące w Europie środkowo-południowej (historycznie zaliczane do Europy Środkowej, a geograficznie i politycznie do Europy Południowej), w większości na Półwyspie Bałkańskim. Od północy graniczy ze Słowenią i Węgrami, od wschodu z Serbią, a od południa z Bośnią i Hercegowiną oraz Czarnogórą. Od południowego zachodu posiada szeroki dostęp do Morza Adriatyckiego. Chorwacja należy od 1 kwietnia 2009 do NATO, a od 1 lipca 2013 do Unii Europejskiej.

Pochodzenie nazwy

Chorwacka nazwa państwa Hrvatska pochodzi najprawdopodobniej od wyrazu Hrvat, którego to etymologia nie jest do końca znana - być może wywodzi się od sarmackiego słowa oznaczającego pasterza. Pierwszy zapis nazwy Chorwatów został znaleziony na wybrzeżu Morza Azowskiego, a jest nim greckie słowo Horouathos. Ciekawostką jest, że polskie słowo krawat pochodzi od słowa Chorwat, poprzez francuskie sformułowanie à la croate (co oznacza "po chorwacku", "jak Chorwat"), co nawiązuje do sposobu wiązania pasów pod szyją przez chorwacki regiment francuskiego króla Ludwika XIV.

Geografia

Chorwacja jest średniej wielkości państwem leżącym w Europie Południowej. Graniczy z pięcioma państwami:

  • Bośnią i Hercegowiną na długości 932 km na południu;
  • Czarnogórą na długości 25 km na południu;
  • Serbią na długości 241 km na wschodzie;
  • Słowenią na długości 670 km na północy;
  • Węgrami na długości 329 km na północy.

Chorwacja posiada ok. 5700 km wybrzeża nad Morzem Adriatyckim. Jest ono bardzo urozmaicone przez liczne półwyspy (największy Istria), wyspy (największe: Krk, Cres, Brač i Hvar) i zatoki (m. in. Kvarner). Jest to tzw. wybrzeże dalmatyńskie, którego nazwa pochodzi o chorwackiej krainy historycznej Dalmacji.

Północna część Chorwacji to nizinne i równinne tereny należące do Kotliny Panońskiej, wraz z izolowanymi górami zrębowymi - panońskie góry wyspowe. Zachodnią część kraju zajmują Góry Dynarskie, w których znajduje się najwyższy szczyt kraju - Vrh Dinare o wysokości 1830 m n.p.m.

Sieć rzeczna Chorwacji jest dość uboga, jedynymi większymi rzekami są: Dunaj (do Chorwacji należy jedynie prawy brzeg tej rzeki; wyznacza ona większość granicy z Serbią) oraz jego dopływy - Drawa (wyznacza większość granicy z Węgrami) oraz Sawa (wyznacza część granicy z Bośnią i Hercegowiną) należące do zlewiska Morza Czarnego.