FANDOM

Belgia - państwo federacyjne położone w zachodniej Europie, w południowej części krainy historycznej Niderlandów, jedno z państw Beneluksu, ze stolicą w Brukseli. Od północy graniczy z Holandią, od wschodu z Niemcami i Luksemburgiem, a od południa z Francją. Od zachodu kraj oblewa Morze Północne. Belgia jest członkiem-założycielem ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej i NATO, z czego dwie ostatnie organizacje mają swoje siedziby w stolicy Belgii.

Belgia to kraj bardzo wysoko rozwinięty i uprzemysłowiony (dominuje przemysł hutniczy, maszynowy, elektrotechniczny, spożywczy, chemiczny i włókienniczy). W Belgii dobrze rozwija się także rolnictwo (hodowla bydła, trzody; uprawa zbóż i buraków cukrowych). Belgia znana jest na całym świecie z produkcji czekolady i jako kraj pochodzenia frytek. Belgia podzielona jest na trzy strefy językowe: francuską, niderlandzką i niemiecką, przy czym językiem urzędowym Regionu Flamandzkiego jest niderlandzki; Regionu Walońskiego francuski; Regionu Stołecznego Brukseli francuski i niderlandzki, a językiem niemieckim posługuje się mniejszość niemiecka. Dominującą religią Belgii jest katolicyzm.

Geografia

Belgia jest niewielkim krajem położonym w zachodniej części Europy, o powierzchni 30 528 km2, rozciągającym się na 2° szerokości i 3°52' długości geograficznej. Graniczy na północy z Holandią (450 km), na wschodzie z Niemcami (167 km) i Luksemburgiem (148 km), a na południu z Francją (620 km). Łączna długość granic lądowych wynosi 1385 km. Ponadto na północnym zachodzie Belgia posiada dostęp do krótkiego, 64-kilometrowego odcinka wybrzeża Morza Północnego.

Belgię można podzielić na trzy strefy geomorfologiczne: Belgię Niską (na północy), Belgię Średnią (w centrum) i Belgię Wysoką (na południu). Belgia Niska obejmuje wyrównane wybrzeże Morza Północnego z licznymi piaszczystymi plażami, które ogranicza wał wydmowy wznoszący się na wysokość do 20 m n.p.m. Za nim znajduje się równina Nizina Flandryjska, rozciągająca się także na tereny Francji i Holandii. W jej skład na terenie Belgii Niskiej wchodzą: Równina Flandryjska obfitująca w obszary bagienne oraz piaszczysta i pagórkowata kraina Kempen. Belgia Średnia obejmuje Wysoczyznę Brabancką i Wzgórza Hainaut (duża część na terenie Francji) osiągające miejscami wysokość ponad 200 m n.p.m. Belgia Wysoka to z kolei hercyńskie zrębowe pasmo górskie - Ardeny, będące częścią Średniogórza Niemieckiego i zachodnim przedłużeniem Reńskich Gór Łupkowych (leżących na obszarze Niemiec), często do nich włączane pod wspólną nazwą Masyw Reński. Ardeny rozciągają się także na obszar Francji i Luksemburga, oraz, przy zaliczeniu wyżyny Hautes Fagnes do Ardenów - także na obszar Niemiec. Najwyższy szczyt Belgii i Ardenów mieści się właśnie na tej wyżynie, a jest nim Signal de Botrange (694 m n.p.m.). Północna część Ardenów to płaskowyż Condroz z bardzo dobrze rozwiniętą rzeźbą krasową. Niewielki, południowo-wschodni skrawek Belgii (przy trójstyku z Francją i Luksemburgiem) stanowi część Wyżyny Lotaryńskiej będącej częścią Basenu Paryskiego. Obszar ten to tzw. Lotaryngia Belgijska (lub także Luksemburg Belgijski lub Luksemburgia).

Klimat Belgii jest umiarkowany ciepły morski, z wpływami kontynentalizmu w południowo-wschodniej części. W styczniu temperatura powietrza wynosi średnio od 4°C do 2°C na wschodzie (w Ardenach spada czasem poniżej zera); w lipcu natomiast od 17-18°C do 15°C (w Ardenach). Roczna suma opadów wynosi od 600-800 mm na północy i w centrum do 1200-1500 mm w Ardenach. Dużo jest dni mglistych w ciągu roku (na nizinach 40-80, w górach ponad 200). Wiatry wieją przeważnie z zachodu i północnego zachodu.

Obszar Belgii niemal w całości odwadniany jest przez rzeki uchodzące do Morza Północnego, jedynie z niewielkiego obszaru gminy Momignies woda odprowadzana jest do rzeki Oise - dopływu Sekwany uchodzącej do kanału La Manche. Głównymi rzekami Belgii są: Moza (925 km, z czego 183 w Belgii) wraz z dopływami Sambrą, Semois, Ourthe i Rur, oraz Skalda (350 km, z czego 200 w Belgii) wraz z dopływami: Rupel, Leie, Dijle i Dender, a także Yser (78 km, 50 w Belgii). Praktycznie nie występują jeziora naturalne. W Belgii istnieje gęsta i dobrze rozwinięta sieć kanałów wodnych (głównie we Flandrii), odwadniająca poldery i usprawniająca żeglugę śródlądową.

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska Flaga Austrii AustriaFlaga Belgii BelgiaFlaga Bułgarii BułgariaFlaga Chorwacji ChorwacjaFlaga Cypru CyprFlaga Czech Czechy
Flaga Danii DaniaFlaga Estonii EstoniaFlaga Finlandii FinlandiaFlaga Francji FrancjaFlaga Grecji GrecjaFlaga Hiszpanii Hiszpania
Flaga Holandii HolandiaFlaga Irlandii IrlandiaFlaga Litwy LitwaFlaga Luksemburga LuksemburgFlaga Łotwy ŁotwaFlaga Malty Malta
Flaga Niemiec NiemcyFlaga Polski PolskaFlaga Portugalii PortugaliaFlaga Rumunii RumuniaFlaga Słowacji SłowacjaFlaga Słowenii Słowenia
Flaga Szwecji SzwecjaFlaga Węgier WęgryFlaga Wielkiej Brytanii Wielka BrytaniaFlaga Włoch Włochy
Inne państwa Flaga Albanii AlbaniaFlaga Andory AndoraFlaga Armenii ArmeniaFlaga Białorusi BiałoruśFlaga Bośni i Hercegowiny Bośnia i Hercegowina
Flaga Czarnogóry CzarnogóraFlaga Gruzji GruzjaFlaga Islandii IslandiaFlaga Kazachstanu KazachstanFlaga Liechtensteinu Liechtenstein
Flaga Macedonii MacedoniaFlaga Mołdawii MołdawiaFlaga Monako MonakoFlaga Norwegii NorwegiaFlaga Rosji RosjaFlaga San Marino San Marino
Flaga Serbii SerbiaFlaga Szwajcarii SzwajcariaFlaga Ukrainy UkrainaFlaga Watykanu WatykanFlaga Wysp Owczych Wyspy Owcze