FANDOM

Austria - państwo śródlądowe w Europie Środkowej, jeden z krajów alpejskich. Członek Unii Europejskiej, strefy Schengen i strefy euro. Graniczy od północy z Niemcami i Czechami, od wschodu ze Słowacją i Węgrami, od południa ze Słowenią i Włochami, a od zachodu ze Szwajcarią i Liechtensteinem. Powierzchnia państwa wynosi ok. 83,9 tys. km2, a liczba ludności 8,2 mln (2014). Większość powierzchni kraju zajmują Alpy, najwyższe góry Europy.

Austria to republika federalna, na którą składa się 9 krajów związkowych. Stolicą i największym miastem tego państwa jest Wiedeń, a językiem urzędowym - niemiecki.

Geografia

Austria jest państwem położonym w Europie Środkowej, niemającym dostępu do morza. Zajmuje powierzchnię 83 871 km2, a zamieszkuje ją 8,2 mln ludzi (stan na 2014 rok), co czyni ją 20. największym i 18. najludniejszym państwem Europy. Austria graniczy z ośmioma państwami (po myślnikach długość granicy):

Łączna długość granic: 2832 km.

Ukształtowanie powierzchni

Austria jest krajem o wyżynno-górzystym ukształtowaniu terenu. Na północy, wzdłuż granicy z Czechami, rozciąga się Masyw Czeski. Jest to zbudowana z granitów i gnejsów wyżyna wznosząca się na wysokość od 400 do 900 m n.p.m. Na zachód od Masywu Czeskiego leży średnie pasmo górskie Szumawa z najwyższym szczytem Plöckenstein (1378 m n.p.m.). Na południe od Masywu Czeskiego i Szumawy znajduje się Wyżyna Austriacka, północne przedgórze Alp, zbudowana z iłów, piasków i żwirów. Wznosi się na wysokość od 300 do nawet 800 m n.p.m. Na południe od wyżyny i doliny Dunaju ciągną się równoleżnikowo Alpy, zbudowane z wapieni, granitów, dolomitów, gnejsów i łupków. Składają się z wysokich, osiągających średnio od 1000 do 2500 m n.p.m., masywów górskich. Najwyższym ich punktem na terenie Austrii jest szczyt Gloßglockner (3798 m n.p.m.). Na wschodzie Alpy kończą się fliszowym Lasem Wiedeńskim i Pogórzem Styryjskim, które później przechodzi w Kotlinę Panońską. Najniższy punkt Austrii to Hedwighof (114 m n.p.m.), położony na Jeziorze Nezyderskim.

Wody

Terytorium Austrii niemal w całości należy do zlewiska Morza Czarnego. Jedynie część kraju związkowego Vorarlberg (położonego na zachodzie kraju) leży w zlewisku Morza Północnego. Najdłuższą rzeką Austrii jest Dunaj, druga najdłuższa po Wołdze rzeka Europy, uchodząca do Morza Czarnego. Przez państwo przepływa na długości 357,5 km. Głównymi dopływami Dunaju w Austrii są: Inn wraz z Salzachem i Anizą, Drawa z Murą i Morawa.

Największymi jeziorami Austrii są: Jezioro Bodeńskie (539 km2), położone na granicy z Niemcami i Szwajcarią, oraz Jezioro Nezyderskie (152 km2), położone na granicy z Węgrami.

Klimat

Austria jest krajem leżącym w strefie klimatów umiarkowanych. Ze względu na to, iż góry zajmują większą część tego państwa, opady są dość wysokie. Najniższa średnia roczna suma opadów występuje na Morawach i wynosi 500 mm. Najwyższa średnia roczna suma opadów występuje w wyższych partiach gór i wynosi 2000 mm.

Podział administracyjny

Austria to państwo federacyjne, złożone z 9 krajów związkowych. Stolica państwa, Wiedeń, stanowi miasto wydzielone i osobny kraj związkowy oraz dzieli się na 23 dzielnice. Pozostałe kraje związkowe dzielą się na miasta statularne i powiaty. Powiaty dzielą się z kolei na gminy targowe i gminy katastralne.

Kraje związkowe Austrii

Alfabetyczna lista krajów związkowych Austrii (w nawiasie podano stolice):

Państwa Europy (Pokaż szablon)
Flaga Europy Unia Europejska Flaga Austrii AustriaFlaga Belgii BelgiaFlaga Bułgarii BułgariaFlaga Chorwacji ChorwacjaFlaga Cypru CyprFlaga Czech Czechy
Flaga Danii DaniaFlaga Estonii EstoniaFlaga Finlandii FinlandiaFlaga Francji FrancjaFlaga Grecji GrecjaFlaga Hiszpanii Hiszpania
Flaga Holandii HolandiaFlaga Irlandii IrlandiaFlaga Litwy LitwaFlaga Luksemburga LuksemburgFlaga Łotwy ŁotwaFlaga Malty Malta
Flaga Niemiec NiemcyFlaga Polski PolskaFlaga Portugalii PortugaliaFlaga Rumunii RumuniaFlaga Słowacji SłowacjaFlaga Słowenii Słowenia
Flaga Szwecji SzwecjaFlaga Węgier WęgryFlaga Wielkiej Brytanii Wielka BrytaniaFlaga Włoch Włochy
Inne państwa Flaga Albanii AlbaniaFlaga Andory AndoraFlaga Armenii ArmeniaFlaga Białorusi BiałoruśFlaga Bośni i Hercegowiny Bośnia i Hercegowina
Flaga Czarnogóry CzarnogóraFlaga Gruzji GruzjaFlaga Islandii IslandiaFlaga Kazachstanu KazachstanFlaga Liechtensteinu Liechtenstein
Flaga Macedonii MacedoniaFlaga Mołdawii MołdawiaFlaga Monako MonakoFlaga Norwegii NorwegiaFlaga Rosji RosjaFlaga San Marino San Marino
Flaga Serbii SerbiaFlaga Szwajcarii SzwajcariaFlaga Ukrainy UkrainaFlaga Watykanu WatykanFlaga Wysp Owczych Wyspy Owcze